Books and Papers

Rofallski, R.; Luhmann, T. (2017): Untersuchung und Modellierung des Rolling-Shutter-Effekts für photogrammetrische Einzel- und Mehrbildauswertungen. 37. Wissenschaftlich-Technische Jahrestagung der DGPF
Chizhova, M.; Luhmann, T. (2017): Wavelet-basierte Erkennung architektonischer Formen aus präzisen Punktwolken. In Luhmann/Schumacher (eds.): Photogrammetrie, Laserscanning, Optische 3D-Messtechnik – Beiträge der 16. Oldenburger 3D-Tage, Wichmann Verlag, Offenbach/Berlin, pp. 129-141
Kada, Martin; Wichmann, Andreas; Manzke, Nina; Filippovska, Yevgeniya (2016): A Data Model for the Interactive Construction and Correction of 3D Building Geometry Based on Planar Half-Spaces. Springer International Publishing , doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-25691-7_26 , Weblink
Reznicek, J.; Hastedt, H.; Ekkel, T.; Luhmann, T.; Jepping, C. (2016): Analysen zur Datumsfestlegung in photogrammetrischen Projekten großer Volumina. Publikationen der DGPF, Band 25, Bern, 259-270
Kada, Martin; Wichmann, Andreas; Filippovska, Yevgeniya; Hermes, Tobias (2016): Animation Strategies for Smooth Transformations Between Discrete LODs of 3D Building Models. ISPRS Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences , doi: https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLI-B2-413-2016 , Weblink

Presentations

Luhmann, T. : Learning Photogrammetry with PhoX. LowCost3D, Berlin, Dezember 2015
Luhmann, T. : Measuring Accuracy in Photogrammetry - Critical factors, Optimization and Verification. University of Geodesy and Cartography, Moscow, Dezember 2015
Luhmann, T. : Einführung in die 3D-Bildmesstechnik – Grundlagen der Photogrammetrie und Kalibrierung, Genauigkeit und photogrammetrische Bildverarbeitung. Leica Geosystems, Heerbrugg, November 2015
Gollenstede, A. : Dynamic Cartographic Visualization Methods for Limited Viewports. GISCO the Geo-Information Science Colloquium, Gesellschaft für Geoinformatik (GfGI), Bamberg, November 2015
Lorkowski, P. : Monitoring of Continuous Environmental Phenomena. GISCO the Geo-Information Science Colloquium, Gesellschaft für Geoinformatik (GfGI), Bamberg, November 2015

Projects

funded by: Niedersächsisches Vorab
The collection of the State Museum Nature and Man Oldenburg includes objects from natural history, archaeology and ethnology. Only a small proportion of the objects has been digitally acquired and made virtually accessible so far. Digitalisation (... more
people
Prof. Dr.-Ing. habil. Dr. h.c. Thomas Luhmann (head) Simon Albers, M.Sc. (10.2022-03.2023) Paul Kalinowski, M.Sc.
funded by: Bundesministerium für Bildung und Forschung
A decarbonized heat supply in urban areas in the future poses a particular challenge. The technical focus on the system coupling of electricity and heat production to increase the share of renewable energies in the heat supply alone will not be suffi... more
people
Prof. Dr. Jürgen Knies (head) (03.2019-12.2019) Prof. Dr. Sascha Koch (head) (03.2020-) Sebastian Erdmann, M.Sc. (10.2020-07.2021) Marvin Schnabel, M.Sc. (01.2022-)
funded by: European Fonds for Regional Development (EFRE)
The aim of the collaborative project is the simultaneous geometric recording of turbulent wind flow fields (fluid behaviors) and deformations of rotor blade surfaces of wind energy systems. This helps to generate new knowledge about the influ... more
people
Prof. Dr.-Ing. habil. Dr. h.c. Thomas Luhmann (head) Sinah Vogel (01.2021-04.2021) Dr. Ing. Thomas Willemsen (10.2018-06.2019) Simon Nietiedt, M.Sc. Annika Katrin Jepping, B.Sc. Martina Göring, M.Sc. Robin Rofallski, M.Sc.

Bachelor & Master Theses


Evaluierung cloud-optimierter Datenformate zur Speicherung und Analyse großer raumzeitlicher Rasterdaten (2024/12)
Untersuchungen zur laserscanner-basierten Schwingungsmessung am Beispiel eines Rotorblattes einer Windenergieanlage im Stillstand (2024/12)
Untersuchungen zur Optimierung der Kamerakonfiguration bei einer TubeInspect Messzelle für die Messung von Rechteckprofilen (2024/12)
supervisors

Prof. Dr. habil. Till Sieberth

Karsten Leuthold

cooperation

Denkmal3D

Prozedurale Generierung urbaner Umgebungen – Entwicklung eines Prototyps mittels Unreal Engine (2024/11)
Entwicklung einer Cloud-nativen Architektur zur Verwaltung und Verarbeitung rasterbasierter Bodenbewegungsdaten (2024/11)