Books and Papers

Bethmann, F.; Luhmann, T. (2015): Multi-image Semi-global Matching in Object Space. Proceedings of SPIE, Vol. 9528, Videometrics, Range Imaging and Applications XIII, 95280N-1-10 , doi: 10.1117/12.2184696
Meyer, M.; Schröder, W.; Pesch, R.; Steinnes, E.; Uggerud, H.T. (2015): Multivariate association of regional factors with heavy metal concentrations in moss and natural surface soil sampled across Norway between 1990 and 2010. Journal of Soils and Sediments; 15: 410-422 , Weblink
Brinkhoff, T. (2015): Offene Geodaten: Lage von Orten im Vergleich. Tagungsband FOSSGIS 2015, Münster, 18- 24 , Weblink
Lückehe, D.; Wagner, M.; Kramer, O. (2015): On Evolutionary Approaches to Wind Turbine Placement with Geo-Constraints. Proceedings Genetic and Evolutionary Computation Conference, GECCO 2015, Madrid, Spain, 1223-1230 , doi: 10.1145/2739480.2754690
Luhmann, T.; Müller, C. (2015): Photogrammetrie, Laserscanning, Optische 3D-Messtechnik - Beiträge der 14. Oldenburger 3D-Tage. Wichmann VDE Verlag, 280 Seiten, ISBN 978-3-87907-553-9

Presentations

Luhmann, T. : Photogrammetrische und geodätische Ansätze zur Deformationsmessung von Rotorblättern an Windenergieanlagen. 10. Hamburger Forum für Geomatik, Mai 2022
Pesch, R. ; Bildstein, T. ; Schuchardt, B. ; Heinicke, K. ; Boedeker, D. : Geodatenbasierte Modellierung repräsentativer Weichboden-Biotope am Meeresgrund der deutschen Ausschließlichen Wirtschaftszone der Nordsee. 29. Workshop Umweltinformationssysteme (UIS 2022) - "Vielfalt - Offenheit - Komplexität", Mai 2022
Both, F. ; Kalinowski, P. : Potential of historical images - 3D reconstruction of an archaeological excavation of a megalithic tomb. Megalithic Routes - General Assembley, April 2022
Kalinowski, P. ; Luhmann, T. : Von ganz groß bis ganz klein: Beispiele zur Digitalisierung komplexer musealer Objekte mithilfe optischer 3D-Messtechnik. Museumsverband Bremen Niedersachsen e.V. Jahrestagung 2022, Gesellschaftliche Relevanz von Museen - Nachhaltig.Digital.Divers., Oldenburg, März 2022
Kalinowski, P. : High accuracy 3D digitisation of the Goethe elephant skull using hand-held 3D scanning systems and structure from motion – a comparative case study. 9th International Workshop 3D-ARCH, Mantova, Italy, März 2022

Projects

funded by: Bundesministerium für Bildung und Forschung
This project focuses on the development of an automated production chain that will generate a digital image of the catalyst extrusion process. Using online measurement methods, the IAPG sub-project aims to detect batch-related fluctuations in the mat... more
people
Prof. Dr. Thomas Luhmann (head) Simon Albers (03.2023-10.2023) Robin Rofallski
funded by: Bundesministerium für Bildung und Forschung
The project - "WärmewendeNordwest - Digitalization for the implementation of heat transition and value-added applications for buildings, campuses, neighborhoods and communities in the Northwest" (WWNW for short) - is funded by the Ge... more
people
Prof. Dr. Sascha Koch (head) Marvin Schnabel (01.2022-09.2024) Mareike Fincken (03.2024-08.2024) Dr. Pavel Paulau (07.2022-) Moritz Elbeshausen (11.2022-)
funded by: German Academic Exchange Service (DAAD)
The objective of the project is to develop a software tool for creating simulated mass data of objects that are recorded by a terrestrial laser scanner. These instruments create 3D point clouds from different stations which further have to be registe... more
people
Prof. Dr. Thomas Luhmann (head) Dr. Darius Popovas Dr. Maria Chizhova Dr. Denys Gorkovchuk Dr. Julia Gorkovchuk Prof. Dr. Mona Hess Mykola Trehub

Bachelor & Master Theses


Evaluierung cloud-optimierter Datenformate zur Speicherung und Analyse großer raumzeitlicher Rasterdaten (2024/12)
Untersuchungen zur laserscanner-basierten Schwingungsmessung am Beispiel eines Rotorblattes einer Windenergieanlage im Stillstand (2024/12)
Untersuchungen zur Optimierung der Kamerakonfiguration bei einer TubeInspect Messzelle für die Messung von Rechteckprofilen (2024/12)
supervisors

Prof. Dr. Till Sieberth

Karsten Leuthold

cooperation

Denkmal3D

Prozedurale Generierung urbaner Umgebungen – Entwicklung eines Prototyps mittels Unreal Engine (2024/11)
Entwicklung einer Cloud-nativen Architektur zur Verwaltung und Verarbeitung rasterbasierter Bodenbewegungsdaten (2024/11)