Books and Papers

Colson, A.; Hastedt, H.; Luhmann, T.; Hess, M. (2022): The role of conservators in the implementation of surveying techniques - reflection on the Bremen Cog monitoring project. Wet Organic Archaeological Materials 2019 : Proceedings of the 14th ICOM-CC Wet Organic Archaeological Materials Working Group Interim Meeting, Portsmouth 2019 , Weblink
Hülsewede, F.; Albers, S.; Engel, M.; Göring, M.; Luhmann, T. (2022): Untersuchungen zur KI-gestützten Materialklassifikation aus Punktwolken und Bilddaten. Luhmann/Schumacher (eds.): Photogrammetrie, Laserscanning, Optische 3D-Messtechnik – Beiträge der 20. Oldenburger 3D-Tage, Wichmann Verlag, Offenbach/Berlin, pp. 278-287
Schnabel, M.; Gravenhorst, T.; Belkot, T.; Friebe, F.; Erdmann, S.; Koch, S. (2022): Visual Data Discovery im Kontext der geodatenbasierten Wärmeleitplanung. gis.Science 2-2022
Luhmann, T.; Kalinowski, P. (2022): Von ganz groß bis ganz klein – Beispiele zur Digitalisierung komplexer musealer Objekte mithilfe optischer 3D-Messtechnik. museums:zeit, Band 79, S.17-18
Alkhalil, O.; Luhmann, T.; Robson, S.; Kyle, S.; Harley, I. (2022): المساحة التصويرية القريبة والتصوير ثلاثي الأبعاد (Close-Range Photogrammetry and 3D Imaging). Dar Shoa, 896 S., ISBN 30068 , Weblink

Presentations

Hastedt, H. : Von Messtechnik bis Farbe – 3D-Erfassung für das Kulturerbe. Oldenburger BIM-Tag, September 2022
Luhmann, T. : Hochgenaue optische 3D-Messtechnik. Technische Optik in der Praxis, Göttingen, September 2022
Pesch, R. ; Nolte, P. ; Bildstein, T. ; Schuchardt, B. ; Heinicke, K. ; Boedeker, D. : Delineation of reefs in the German EEZ of the North Sea - New results from the national biotope mapping project. Meeting of the ICES Working Group on Marine Habitat Mapping (Marine and Freshwater Research Institute, Reykjavik, Island; 29.08.-02.09.2022), August 2022
Pesch, R. ; Rothe, M. ; Bildstein, T. ; Schuchardt, B. ; Heinicke, K. ; Boedeker, D. : Mapping of softbottom biotopes in the German EEZ – First results from 10 years of biotope mapping in the North Sea. Meeting of the ICES Working Group on Marine Habitat Mapping (Marine and Freshwater Research Institute, Reykjavik, Island; 29.08.-02.09.2022), August 2022
Pesch, R. ; Beermann, J. ; Gutow, L. ; Heinicke, K. : Benthic Monitoring within the scope of the EU Habitats Directive and Marine Strategy Framework Directive in the German EEZ of the North Sea. Meeting of the ICES Working Group on Marine Habitat Mapping (Marine and Freshwater Research Institute, Reykjavik, Island; 29.08.-02.09.2022), August 2022

Projects

Tourismus-Informationssystem Aserbeidschan

2010-2011
people
Peter Lorkowski, M.Sc. (head)
funded by: Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU)
Within the ARDINI project, we developed and evaluated a system of decentralized mobile devices and central GIS applications to increase the quality, efficiency and attractive­ness of species collection in the field especially for volunteers. more
people
Prof. Dr. Thomas Brinkhoff (head) Jan Loesbrock, M.Sc. (08.2010-10.2012)

3D-Modellierung und optimierte Effizienzberechnung von Photovoltaiksystemen

2010-2012
funded by: European Fonds for Regional Development (EFRE)
Das Projekt nutzt neue photogrammetrische Methoden zur 3D-Rekonstruktion einer PV-Anlage mittels unkalibrierter Bilder, um für geplante oder bereits bestehende Anlagen die notwendigen geometrischen Parameter zu ermitteln. Ergänzt werden die so ermi...
people
Prof. Dr.-Ing. habil. Dr. h.c. Thomas Luhmann (head) (03.2010-03.2012) Dipl.-Ing. Karsten Schmidt (07.2010-03.2011)

Bachelor & Master Theses


Evaluierung cloud-optimierter Datenformate zur Speicherung und Analyse großer raumzeitlicher Rasterdaten (2024/12)
Untersuchungen zur laserscanner-basierten Schwingungsmessung am Beispiel eines Rotorblattes einer Windenergieanlage im Stillstand (2024/12)
Untersuchungen zur Optimierung der Kamerakonfiguration bei einer TubeInspect Messzelle für die Messung von Rechteckprofilen (2024/12)
supervisors

Prof. Dr. habil. Till Sieberth

Karsten Leuthold

cooperation

Denkmal3D

Prozedurale Generierung urbaner Umgebungen – Entwicklung eines Prototyps mittels Unreal Engine (2024/11)
Entwicklung einer Cloud-nativen Architektur zur Verwaltung und Verarbeitung rasterbasierter Bodenbewegungsdaten (2024/11)